main image
lovely-serpentine

PEUGEOT


Les Fils de Peugeot Frères

In 1891 was “Les Fils de Peugeot Frères” een feit. En werd begonnen met de productie van automobielen met door Levarsor gebouwde Daimler motoren.
In September, van hetzelfde jaar, rijd de Peugeot type 2, bestuurd door Rigoulet and Doriot,
vanuit Valentigney, waar de fabriek stond, naar Brest, en weer terug.
Een rit van 2213 kilometer met een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur!

Zo reden omstreeks 1891 met goed gevolg de eerste “Peugeot-Levarsor” automobielen.
Ook doet “Les Fils de Peugeot Frères”  in 1891 voor het eerst aan promotie via (auto)sport: de Peugeot Type 3 vierwieler neemt deel aan de wedstrijd Paris-Brest-Paris en legt de 2100 km af in 139 uur!
Armand Peugeot was zijn tijd ver voor, getuige ook dat dit eigenlijk een wielerwedstrijd was.
Deze demonstratie auto overleefde uiteindelijk 14.710 kilometers zonder grote storingen, iets van een wonderbaarlijke prestatie mag worden genoemd met de toenmalige mechanica!

Armand Peugeot had zo in vijf jaar tijd, de drie belangrijkste fasen van de ontwikkeling van het vervoermiddel in historische volgorde doorlopen, namelijk van spierkracht via de stoommachine naar de verbrandingsmotor.

De Peugeot Type 2

Peugeot Type 2 uit 1890Het eerste “Société Peugeot Frères Aînés” automobiel, het Type 2 wordt in 1890 gebouwd.
De Peugeot Type 2 heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en is uitgerust met een twee cilinder vier kleppen Levarsor motor.
De eer om deze eerste Peugeot te bouwen was aan de Franse ingenieur Rigolot.
In essentie waren het tweezitters met vier fietswielen met ketting aandrijving.
Die werden ook wel quardricycle genoemd.
Na 4 van deze twee zitters te hebben gebouwd stapte Peugeot over op vierzitters,
de Vis à Vis. Deze had twee banken tegenover elkaar, die in de rijrichting stonden.

De Peugeot Type 3

Peugeot Type 3 Vis-à-vis uit 1891De Peugeot Type 3 was het eerste model dat Peugeot aan het publiek  onder de merknaam “Les Fils de Peugeot Frères” werd verkocht.
Deze Peugeot Type 3 werd gemaakt in een redelijke oplage.
Er zijn 64 stuks Peugeot Type 3 geproduceerd van 1891 tot 1894.
Deze waren uitgerust met een 2pk Dailmer/Levarsor motor met 4 versnellingen.
Een enigszins aangepast Peugeot Type 3 werd in 1895 ingeschreven in een race van Parijs naar Bordeaux en terug.
Armand Peugeot vond dit een mooie gelegenheid om de degelijkheid en kwaliteit van zijn automobiel publiciteit te geven, en de race werd gewonnen met een gemiddelde snelheid van 21,5 kilometer per uur.

De Peugeot Type 4

In 1892 produceert “Les Fils de Peugeot Frères” 29 automobielen en is Peugeot de eerste
fabrikant die rubber banden op een vierwielig benzine aangedreven auto monteert.
Ook in 1892 wint Peugeot een gedeelde eerste plaats met Panhard, in de toen zeer bekende race Parijs – Rouen.
Ook komt Armand Peugeot met een nieuw model de Peugeot Type 4 besteld door de vorst van Tunis.
De Peugeot Type 4, de “Margeritte“  is een uniek ‘one-off’ model, met een 1 liter, 2 cilinder, v-twin, 4pk Dailmer motor, gekoeld door een radiateur

De productie van Peugeot auto’s komt in 1894 echt op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid.
Armand Peugeot brengt bijna tegelijkertijd de Peugeot Type 5 Vis a vis, de Peugeot Type 6 en 7
Phaetons, de Peugeot Type 8 Victoria, de Peugeot Type 9 Vis-a-vis en de Peugeot Type 10 estate uit.

De Peugeot Type 5

De Peugeot Type 5 werd geproduceerd door “Les Fils de Peugeot Frères” van 1894 tot 1896.
Technisch was er weinig verschil met de Peugeot Type 3.
De motor en de meeste van de mechanische onderdelen van de Peugeot Type 5 waren ongewijzigd,
maar de auto was korter en lichter en zodoende maakte hij beter gebruik van de 565 cc V-twin 2 pk motor.
Er zijn van deze Peugeot type 5, 14 stuks verkocht.

In 1894 reder er vijf Peugeots in de rally Parijs-Rouen en in 1895 vier Peugeots in de Parijs-Bordeaux race.
Hiermee bewees Armand Peugeot dat hij met zijn Peugeot automobielen letterlijk en figuurlijk op de goede weg was.

Share
Lees verder: Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3


Bear

WP SlimStat