main image
lovely-serpentine

PEUGEOT


Société Peugeot Frères Aînés

De naam Peugeot is de naam van een familie uit de streek van Montbéliard in Frankrijk.
De familie Peugeot doet voor het eerst van zich spreken in de 15de eeuw,
waar men zich in de Franche-Comté door de generaties heen opwerkt van landbouwer tot notabele.
Jean-Jacques Peugeot was vanaf 1725 molenaar en het is 1734 als in Hérimoncourt in de graanmolen van de familie Peugeot,
de grondlegger van de industriële tak wordt geboren: Jean-Pierre Peugeot (1734-1814).
Het is in het midden van de 18de eeuw als de familie Peugeot onder zijn leiding molens bouwt, en vervolgens weverij-, spinnerij- en maalderij-activiteiten opzet.

Peugeot mainson fondée a 1810 poster | Peugeot 203-403Alles begint pas goed als in 1810 de zoons van Jean-Pierre Peugeot, Jean-Pierre Peugeot II (1768-1852) en zijn broer Jean-Frédéric Peugeot in de molen van de familie te Sous-Crates een fabriek beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt.
In 1818 deponeren de gebroeders Peugeot een brevet voor de vervaardiging van zagen,
en verkregen ze het octrooi voor het koud walsen van staal, een activiteit waarmee een nieuw tijdperk begint.
In 1858 wordt het merk Peugeot met de leeuw wettelijk vastgelegd.
De leeuw, het logo van Peugeot, komt ook voor in het wapenschild van Franche-Comté, de bakermat van de familie Peugeot.

Daarna kent de “Société Peugeot Frères Aînés” tot 1885 een enorme ontwikkeling.
Peugeot maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen, waaronder veren, zagen en koffie molens, dit op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte.
Peugeot produceert nog steeds pepermolens. De Peugeot pepermolens staan hoog aangeschreven en staan op tafel in veel toprestaurants. Dit is nog een overblijfsel uit de begin periode van Peugeot toen zij allerlei producten op de markt hadden.

Armand Peugeot

Het is 26 maart 1849 als in Hérimoncourt, Armand Peugeot wordt geboren.
Hij is de zoon van Jean Pierre en Emile Peugeot en trouwt in 1872 Sophie Leonie Fallot (1852-1930).

Armand PeugeotVanaf 1865, werden Armand Peugeot en zijn neef Eugène bij het besturen van het familie bedrijf, toen nog steeds genaamd “Société Peugeot Frères Aînés“, betrokken.
Armand Peugeot, die ten behoeve van zijn scholing enige jaren in Groot Brittannië moest vertoeven, had daar de rijwielen en hun mogelijkheden zeer leren waarderen
Als in 1881 Armand Peugeot in Leeds woont, en daar te een bedrijfstraining bijwoont raakt hij overtuigd van de toekomst van mechanisch transport.
Hij besluit bij zijn terugkeer in Frankrijk deze vrij eenvoudige voertuigen zelf te gaan produceren.
Die fietsfabricage was eigenlijk helemaal niet naar de wens van de familie.
Desondanks volgt in 1882 de presentatie van de ‘Grand Bi’, de eerste fiets met ongelijke wielen.

Kort daarna gaat Armand Peugeot zich met een nieuw onderwerp ging bezighouden, stoomwagens. In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de markt van het vervoermiddel.
Armand Peugeot neemt dan het initiatief gemotoriseerde rijwielen te gaan bouwen.
Op aandringen de constructeur Serpolet doet Armand Peugeot verscheidene proefnemingen, waarbij hij van Serpolet’s stoommachines gebruik maakt.
Vervolgens bouwt hij een driewieler met een Serpolet stoommachine, die op de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs, wordt gepresenteerd.
Deze driewieler was geschikt voor het vervoer van twee personen.

Het gecreëerde voertuig de “Serpolet-Peugeot” voldeed echter niet.
Het frame was te licht voor de zware stoommotor.
Armand peugeot begreep dat de enige manier om een licht en betrouwbaar voertuig te maken hij gebruik moest maken van de toen relatief nieuwe benzine motor.

Armand Peugeot ging op zoek naar een minder zware krachtbron, welke hij vond bij Levarsor.
Hij was onder de indruk van Gottlieb Daimler’s motor en spoedig na een ontmoeting met Daimler en Levassor in 1888,
werd er een overeenkomst gesloten met ‘Panhard et Levassor‘ die vervaardigde de Daimler-benzinemotoren in licentie in Frankrijk.

Share
Lees verder: Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3


Bear

WP SlimStat